top of page
Sök
  • Skribentens bildJan Gleisner

Fota eller uppleva ögonblicket? Om mobilkameror på bröllop.


Smartphone - stockbild

Jag är fasligt glad i min mobil: Den håller ordning på mig och roar mig när det blir en tråkig stund. Den spelar precis min musik och fångar ögonblick jag annars hade glömt. Så jag förstår helt klart hur gärna man har mobilen framme när ögonblicken kommer.

Bara det att, när många bröllopsgäster tänker likadant samtidigt, uppstår ett fenomen där gästerna som grupp framstår som mer upptagna av tekniken än händelserna i sig. Någonstans bakom varje mobilkamera står nån och ler över hur fint det blir, på bild, och kanske funderar över vilka bilden ska delas med, kanske samtidigt ser att någon ringt eller att det kommit in ett meddelande som är värt att kolla upp, funderar över om batteriet räcker kvällen ut eller om man borde förlänga parkeringstiden via parkeringsappen... "Vart tog nu paret vägen? De är redan gifta?"

Paret möts av en mobilskog - ett slags tekniskt filter som skapar distans mellan paret och gästerna. Och bröllopsfotografen kan få svårt att hitta öppna skottlinjer genom mobilskogen. Men vissa par stävjar ivern med mobilkamerorna, genom att förmedla detta budskap till gästerna, antingen redan i inbjudan eller via vigselförrättaren:

"Dagen till ära har vi/Paret anlitat en professionell bröllopsfotograf. Dels för att fånga dagen på bästa sätt och dels för att ge er möjlighet att ta in allt som sker här och nu, utan att tekniken kommer emellan. Så låt därför gärna era mobilkameror vila i fickan/väskan, åtminstone under ceremonin. Tids nog kommer vi/paret att dela med sig av sina bilder."


22 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page